Er is veel bekend over factoren waar mensen met autisme moeite mee hebben. Door hun prikkelgevoeligheid zijn een aantal zaken heel logisch waar je rekening mee moet houden in contact. Je afstemmen op hun tempo, hun gevoeligheid voor geluiden, de hoeveelheid objecten die kunnen afleiden. Allemaal zaken waar je rekening mee kunt houden als coach.
Maar het gaat verder dan dat
Echt goed aansluiten heeft met veel meer te maken. Als je gestrest bent als coach en ergens anders mee bezig bent, voelt je klant zich niet betrokken en ontspannen. Je gaat bijvoorbeeld opgejaagd het gesprek in. Bent net te laat vertrokken, hebt nog veel to do’s. Je voelt spanning over het gesprek, hebt deadlines die je moet halen.
De invloed van je eigen stress is groot
Stress vernauwt je blik en je ziet daardoor signalen over het hoofd. Door jouw stress haakt je klant af. Hij merkt op dat er iets niet klopt. Je probeert normaal te doen en het coachgesprek goed te voeren, maar je bent niet congruent. Er is een stoorzender. Die zit bij jezelf. Mensen met autisme voelen dat haarscherp aan. Ze kunnen het niet altijd plaatsen, maar voelen wel dat er iets niet klopt. Dat geeft verwarring en een onveilig gevoel.
Vanuit ontspanning heb jij het beste contact met je klant
Als je klant kan ontspannen in contact met jou, omdat jij relaxed bent, en hij mag zijn wie hij is met al zijn eventuele fieps en (bijzondere) interesses, voelt hij zich betrokken om in het gesprek met jou iets te bereiken.
Niet vanuit de ‘ik weet het wel’ maar OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig.
Want feitelijk weet je helemaal niet hoe het is om zijn autisme te hebben. Je hebt er als ervaren professional wel een idee van. Je kunt je er wel een beeld van vormen. Maar toch… Het kan voor die persoon wel heel anders zijn. Blijf daar nieuwsgierig naar. Dan heb je invloed als coach. Dan kan je klant zich ontspannen en gaan leren.
Zoek en vind!
Je hebt je klant nodig om de juiste dingen te doen en te zeggen. Ga op zoek naar de informatie die je klant je vaak op een presenteerblaadje geeft, vind de patronen die je klant belemmeren in het bereiken van het gewenste doel. Ook al is iedereen met autisme anders, je zult verbaasd zijn hoeveel overlap en herkenning er is in de problematieken. Daar kun je als coach heel goed op aansluiten en afstemmen. Het is dus belangrijk dat je de juiste signalen afgeeft. Op onbewust niveau straal je vertrouwen uit en trek je vertrouwen aan. Van daaruit kunnen klanten je horen en van je leren/aannemen, gaan ze met je mee. Je bent authentiek en in het hier en nu.
Hoe dan?
Stem af met zachte ogen. Met echte aandacht voor de ander. Jezelf opmerken en de ander. Door goed te blijven ademen. Dan heb je een mooie gebalanceerde staat van zijn en kun je veel meer aan. Het resultaat is dat je rust en vertrouwen uitstraalt. Dan: werkt je klant mee, ontstaan er mogelijkheden.
Klinkt simpel, hè?
Toch is het zelfs voor de meest ervaren coach steeds weer een (grote) uitdaging. Vrijwel iedereen vindt dat moeilijk. Daarom is het één van de onderdelen die in de autismecoachopleiding uitgebreid aan bod komt. Juist omdat dit één van de sleutels is om succesvol te zijn als autismecoach en de klant te helpen zijn doelen te verwezenlijken.
Merk op wat je teruggespiegeld krijgt
Zo waren we enige tijd geleden met de deelnemers uit de opleiding bij een paardencoachsessie waarin deze elementen aan bod kwamen. Je weet misschien wel dat paarden heel gevoelig zijn en haarfijn spiegelen wat jij uitstraalt. Eén van de deelnemers mocht het paard een rondje laten lopen. Ze startte heel goed, het paard liep netjes achter haar aan. Zoals een klant waar je mee werkt je goed volgt en erbij is. Totdat het paard stopte en afgeleid was en andere dingen ging doen. Wat was er aan de hand? Ze was in haar hoofd ineens met wat anders bezig. Het paard had dit door en haakte letterlijk af. Dat is ook wat er in de coaching kan gebeuren. Je klant haakt af omdat jij niet meer afgestemd bent en andere dingen aan het doen bent.
Maak gebruik van de kracht van reflectie
Reflecteer heel frequent op wat jouw patronen en valkuilen zijn en kijk wat je daarin kunt verbeteren, zodat je meer kunt bereiken in de tijd die je samen hebt met je klant. Je klant verdient de beste hulp die te krijgen is. En voor jezelf haal je er meer voldoening en plezier uit. Bovendien kost het je dan minder energie. Wie wil dat niet? Als je dan toch coacht, kun je het maar beter op de beste manier doen, met het grootste effect.
Meer leren?
Wil jij mannen en vrouwen met autisme snel en effectief coachen naar prachtige resultaten en daar goed mee verdienen?