Tijdens coaching is er geen machtsrelatie. Jij bent niet de baas van de klant. Je mag hem niet vertellen welk werk hij hoe moet uitvoeren. Dat is meer een hiërarchische verhouding in een werksituatie. In veel coachopleidingen leer je dat je de klant niet mag sturen, maar vragenderwijs, spiegelend en soms provocerend iemand tot inzicht kunt brengen waardoor hij zijn doelen kan bereiken.
Maar wat nou als je klant wanhopig bij je komt en écht niet meer weet hoe hij verder moet? Hij kan geen keus maken in welke richting hij op moet. Je vóelt het beroep dat er op je gedaan wordt. Zit je klant dan in de slachtofferrol en ben jij dan geneigd om hem te redden? Een valkuil voor menig mens? Is het overnemen van de regie? Of is het een kwestie van de beperkingen door het autisme die hier een duidelijke rol spelen? Waardoor hij zich machteloos voelt door overprikkeling, chaos, invloeden van buitenaf?
Stel nou dat het geen volwassen klant was die je vertelde dat hij echt niet meer weet hoe hij verder moet, maar een kind? Het kind is helemaal wanhopig en weet gewoon niet meer wat hij moet. Je sluit aan, onderkent de wanhoop, stelt gerust, troost, stelt een paar vragen en op basis van de antwoorden help je de beste keus te maken. En dan moedig je het kind aan ervoor te gaan.
Niet dat ik vind dat volwassenen met autisme in wezen kinderen zijn. Nee, zeker niet. Ze hebben wél een grote nood aan duidelijkheid en voorspelbaarheid. Dat is wat je bij kinderen ook biedt waardoor ze kunnen floreren. Dat is wat een goed werkgever ook doet bij zijn werknemer. Zodat gedaan wordt wat er gedaan moet worden. En dat is wat je in de coaching bij klanten met autisme ook doet. Je helpt inzichtelijk maken welke keus er gemaakt moet worden. Door goed ingetuned te zijn op je klant en zijn doelen kun je hem met passend leiderschap helpen de juiste richting te bepalen. En hem aan te moedigen te gaan voor die keuze.
Hoe zie jij leiderschap in coaching bij je klanten met autisme? Ik lees graag je reactie.
Beste Marja.
Je vraagt of iemand een andere ervaring of manier heeft dan die jij beschrijft om een client te helpen.
Jou verhaal is heel duidelijk en zeer goed in mijn optiek maar wat de cliënten natuurlijk echt vraagt is niet alleen duidelijkheid maar eigenlijk echt meteen resultaat, M.a.w. Ik loop in de woestijn en moet nu water drinken anders overleef ik de dag niet meer, dus zou je meteen een glas water moeten kunnen
geven.
Dat zou super veel vertrouwen en rust geven en men kan de dag weer aan.
Morgen is er waarschijnlijk weer zo.n dag in de woestijn en moet je eigenlijk het water al klaar hebben staan, snap je wat ik bedoel.
Dus dat zou een begeleider moeten kunnen , de macht hebben om meteen echt dat glas water aan te kunnen bieden en niet eerst rond gaan kijken en vragen waar je dat glas water zou kunnen vinden.
Mvg.
Sjaak.
Soms moet je gewoon eerst een brandje blussen in 10 minuutjes. Dan is er pas de rust om te laten zien hoe je dat gedaan hebt zodat je klant er zelf mee aan de slag gaat.