Einde vakantie!

Eind augustus, de zomervakantie is voorbij.

Het gezinsleven komt zoetjes aan weer terug in het ritme van werk en school.

In het ene gezin is dat jammer, want ’s zomers kon alles in je eigen ritme.

Voor de ander had die vakantie 5 weken geleden al voorbij mogen zijn omdat het hele basisritme van het gezin weg valt in vakantieperiodes en deze periode ontzettend veel energie kost.

Schakelen

Hoe dan ook – het is een schakelmoment! Zowel voor ouders als kinderen. En schakelmomenten vergen tijd en energie.

Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot binnen een ‘auti-gezin’. Ik weet niet hoe het bij jou thuis gaat, maar hier was het toen de kinderen klein waren écht ‘Een Ding’!

Hoe deden wij dat?

Onze kinderen hadden vroeger veel moeite om weer in het ritme van school te komen.

Dat vergde dat het thuis relatief rustig was en wij als ouders in konden spelen op wat hij nodig had – ook als dat later naar school gaan was. Of een dag thuis blijven. Of eerder thuis uit school komen.

Als we er rekening mee hielden en ik dus zelf niet teveel afspraken in plande, dan kon het gewone ritme redelijk snel opstarten.

Voordat ik dit wist, waren de eerste 2 weken van school vol stress en strijd (thuis dan, op school was dit niet zo zichtbaar).

Dan had ik gewoon allerlei afspraken, want agenda-technisch kon dat. Maar zodra er dan iets anders liep, zoon wat meer moeite had kwam ik in de knel tussen werk en wat het thuisfront nodig had – wat een hoop stress gaf dat! En ouders met stress in de buurt van gevoelige kinderen…. dat heeft doorgaans geen goede uitwerking… Herkenbaar?

En gestreste ouders, betekende ook extra gestreste kinderen en dus was het dan extra moeilijk om de boel weer op de rit te krijgen…..

Drama, woedeaanvallen en uitputting waren het gevolg. Het hele gezin had er last van.

Dat kan gelukkig ook anders!

Wat voor jouw coachee geldt, geldt voor het hele gezin: zorg voor rust!

Om deze rust vorm te geven, kun je heel mooi gebruik maken van de 7 stappen uit het boek Meer rust en minder stress bij autisme.

Weet welke stress-signalen belangrijk zijn om op te letten:

Dit geldt zowel voor de volwassen als de kinderen. Als je coachee op tijd herkent dat de spanning op loopt bij zichzelf of bij de kinderen, dan is het makkelijker om met begrip bij te sturen en de rust terug brengen. Loopt de spanning te lang op, dan is er kans op ‘kortsluiting’, dwars gedoe, woede, verstarring.

Weet wat belangrijke stress-oorzaken zijn:

Zo na de vakantie betekent weer schakelen, veranderen van dagritme, weer wennen aan nieuwe dingen, weer extra prikkels binnen krijgen, herinneringen aan nare gebeurtenissen van vorig jaar enz… Het heeft soms echt extra voorbereiding, duidelijkheid en tijd nodig om daar weer aan te wennen.

Helpende structuur aan brengen:

Dit kan gaan over bijvoorbeeld overzicht aanbrengen over alle acties die nodig zijn, over de planning aanpassen, over het aanpassen van het dagritme, opstaan en slaapritme, werktijden enz. En ook afstemming van de agenda samen met de partner: kun je samen al voorzien waar mogelijk knelpunten liggen zodat je die voor kunt bereiden en goed af kunt stemmen met elkaar?

Balans in activiteit en rust:

Voor veel gezinnen met autisme geldt: zorg dat er rust in huis is die eerste week. Geen afspraken plannen als die ook een week later kunnen.  Is er ruimte voor ontladen, ontspannen en opladen? En hoe dan? Vaak is de ‘hoe’hiervan helemaal niet duidelijk – hier heb je als coach dus een belangrijke rol in!

Beter omgaan met overprikkeling:

Welke prikkels zijn zo belastend dat er rekening mee gehouden moet worden? Kan er iets verminderd of vermeden worden? 

Worden er bewust fijne prikkels toegevoegd? Denk aan een favoriete stim, aan iets tactiels (bijv de hond kroelen was voor onze kinders een belangrijke), even lekker stevig stoeien, trampoline, een stevige wandeling, het ritme van haken of een warme douche… Echt even met dat lijf bezig gaan is vaak een hele belangrijke om alle spanning ontladen!

Heldere communicatie over stress, grenzen en hulp:

Hulp vragen is vaak een ding. Veel coachees zijn gewend om door te zetten en het alleen te doen. Dus komen ze niet eens op het idee en ploeteren door. Maar ook het verwoorden van een hulpvraag of de moed vinden om de vraag te stellen, zijn belangrijke dingen om met je coachee alert op te zijn. 

Mogelijke opties kunnen zijn:

  • Gesprek met partner over hoe deze eerste schoolweek ervaren wordt. Puur om te delen en er niet alleen voor te staan 
  • Kleine uitleg op school over wat deze eerste tijd voor het kind betekent en samen bespreken wat mogelijk is als het niet gelijk de hele dag lukt. Dat haalt de spanning er uit. Zo hadden wij ooit de afspraak voor die eerste week dat het belangrijkste was dat ons kind op school was. En was hij wat later in de klas, dan was er gewoon een ‘welkom, fijn dat je er bent!’ in plaats van ‘waarom ben je te laat?!?’. Omdat dit mocht, was er minder spanning en strijd en dus waren we meestal gewoon op tijd.
  • Hetzelfde kan gelden voor werk: is er de mogelijkheid om wat aan te passen, flexibel te werken zodat je coachee niet knel zit met afspraken. 

Dit soort dingen vooraf helder hebben, kan heel veel spanning in huis schelen waardoor alles soepeler loopt. 

Terugval voorkomen:

Kijk met je coachee na een maand eens terug op wat goed gewerkt heeft. Bekijk samen hoe dit bewaard kan worden en snel toegankelijk kan blijven voor een volgende vakantie-school-overgang.

Wil je snel een praktisch en visueel overzichtelijk plan maken met je coachee?

Heb je de fysieke Toolkit Rust bij Autisme al in huis?

Gebruik dan eens de grondplaten in combinatie met het blad ‘Jouw 7 stappen’.

Je kunt voor de stappen die voor je coachee nog onduidelijk zijn, de kaartjes van die stap pakken en er concrete opties uit zoeken die het best passen voor je coachee.

Heb je deze toolkit niet, maar wil je wel op korte termijn een concreet en praktisch plan maken?

Gebruik dan de werkbladen en kaarten uit de Minitoolkit Rust bij Autisme.

Direct te downloaden. Even printen en gebruiken!

blank
blank