Je wilt mensen met autisme graag heel goed helpen. En dat kun je ook, uitstekend zelfs. Aan jou zal het niet liggen. Er valt altijd wel weer wat te leren, maar veel gaat al goed. Zolang je een goede klik hebt en de ander gemotiveerd is om aan de slag te gaan, ontstaan er prachtige resultaten.
Maar dan moeten ze wel naar je toekomen en geholpen willen worden…
Waarom zouden ze naar jou komen?
Op elke hoek in Nederland is wel een coach te vinden. Waarom zouden ze naar jou komen? Lang niet alle zorg en begeleiding wordt meer vergoed voor mensen met een hulpvraag. Automatisch klanten binnen krijgen zit er vaak niet in. Steeds vaker moet zorg uit de eigen portemonnee betaald worden. Dat maakt mensen kieskeurig. Ze willen de beste waar voor hun geld. Je moet iets te bieden hebben wat ze graag willen hebben. Anders trekken ze echt niet hun portemonnee.
Dat vraagt van jou als coach andere vaardigheden. Je zult je diensten meer moeten gaan ‘verkopen’. Je hebt kennis en vaardigheden nodig om je dienst ‘verkocht’ te krijgen. Of je nu in loondienst bent of zelfstandig ondernemer. Je zult je klant mee moeten krijgen om de stappen te zetten die je voor ogen hebt.
Heel anders dan dat je huisarts bent of chirurg. Wel eens een dokter op de markt zien staan om patiënten te werven? Of een chirurg zijn visitekaartje zien geven aan 20 mensen omdat hij te weinig patiënten heeft? Ik niet 😉
Welk probleem los je op?
In de coachings-, trainings- en begeleidingswereld gaat het wel even wat anders.
Mensen ‘kopen’ jouw dienst niet omdat je zo aardig bent of er zo leuk uit ziet. Waarom dan wel?
Een klik hebben is wel belangrijk, maar er is iets wat nog belangrijker is. Het gaat om het probleem wat jij kunt helpen oplossen. Ze worstelen met iets en dat willen ze opgelost krijgen. Hoe belangrijker het voor hen is het opgelost te krijgen, hoe koopbereider ze zijn. Het gaat niet om het aantal uren dat je hen ziet of dat je elke week bij ze langskomt. Het gaat om het probleem wat je helpt oplossen. Dat het probleem belangrijk voor ze is, en het liefst ook urgent. Omdat ze bijvoorbeeld geraakt worden in hun gezondheid, hun relatie, de hoeveelheid tijd die ze kwijt zijn, of als ze geen carrière kunnen maken, hun baan niet kunnen vasthouden.
Vertrouwen krijgen
Als je in loondienst werkt krijg je waarschijnlijk klanten toegeschoven. De werving hebben anderen al gedaan. Je agenda wordt ingepland en je ‘klant’ komt binnen. Dan denk je misschien dat je direct kunt starten. Maar dan moet je eerst nog vertrouwen krijgen en alsnog je dienst ‘verkopen’. De klant moet eigenlijk elk gesprek weer het gevoel krijgen dat het hem gaat helpen zijn probleem op te lossen.
Daar zijn manieren voor om dat te doen.
Verbinding maken
In ieder geval door verbinding te maken met je klant. Er echt te zijn. Ze willen niet met iemand werken die hun slecht doet laten voelen. Ze willen op waarde worden geschat, zich veilig en begrepen voelen. Jij als coach hebt dan echte interesse en onderzoekt hoe je ze het beste kunt helpen.
Een van die manieren is ook dat je focust op wat er goed gaat en wat er gelukt is. Er was in het verleden vaak vooral aandacht voor beperkingen als je autisme had. Gelukkig begint dit wat te keren. Maar steeds horen wat je beperkingen zijn, wat niet lukt, wat je waarschijnlijk nooit gaat kunnen is zwaar. Moeilijk.
Mensen met autisme kunnen zich heel goed ontwikkelen
Het is mijn visie dat mensen met autisme zich heel goed kunnen ontwikkelen. Dat er legio mogelijkheden zijn om hen te helpen stappen te zetten richting het gewenste doel. Dus vraag maar aan je klant: Wat gaat er al heel goed? Wat ging er beter? Welk stukje is je wel gelukt. Misschien moeten ze er wat langer over nadenken, hebben ze wat aanmoediging nodig van jouw kant. Maar je zet daarmee een positieve sfeer neer van mogelijkheden. Het kan. Dat vertrouwen mag je uitstralen. Het zet hen in hun kracht en geeft het gevoel dat ze het kunnen. En vaak kunnen ze het ook. Met de juiste tools, stappenplannen en inzichten. Die jij hen als coach kunt geven. Afgestemd op autisme.
Ben je zelfstandige en heb je een eigen coachpraktijk dan heb je met nog meer zaken te maken. Want je zult zelf je klanten moeten aantrekken. Zelf bepalen welk aanbod je wilt neerzetten en welke prijs je ervoor gaat vragen. Dat zijn lastige dingen. Veel coaches zeggen dat ze eigenlijk helemaal niet zo zakelijk zijn. Ze vinden het lastig om over geld te praten. ‘Want ik kom niet uit een ondernemersnest…’ ‘Geld is niet belangrijk.’ ‘Ik wil gewoon graag helpen.’
Essentiële vaardigheden
Toch zijn dit essentiële vaardigheden die nodig zijn om een succes van je praktijk te maken. Meestal komen klanten niet bij bosjes naar je toe, daar gaat wel wat werk aan vooraf. Om te kunnen helpen heb je wel klanten nodig, toch? Als je wel een KVK-nummer hebt, maar geen klanten dan heb je een hobby. Waarschijnlijk een dure hobby ook.
Ik weet nog goed dat ik ruim 10 jaar geleden mijn eigen coachpraktijk startte. Mijn eerste folder, een website. Wat spannend was dat. Wist is wel genoeg? Kon ik ze wel echt helpen? Moest ik niet psycholoog of psychiater zijn om mensen met autisme te helpen? Ik deed het toch en met succes.
Herken je dit?
Wellicht herken je dit, wil je wel je eigen praktijk maar weet je niet hoe. Heb je koudwatervrees. Wat komt er allemaal op je af. Hoe werkt het? Welke stappen moet je zetten?
Dat had Martine ook. Ze zei: “Ik had zo nu en dan wel gedachten over het starten van een eigen bedrijf, maar durfde niet. Door de steun van de opleiding en de groep heb ik de sprong in het diepe gemaakt. Het was nu of nooit. Dit heeft inmiddels geresulteerd in een naam met bijbehorend logo, visitekaartjes, bepaling doelgroep en aanbod en een website die vrijwel af is. Door (met elkaar) stil te staan en te finetunen op de meest passende doelgroep heb ik meer duidelijkheid gekregen. Ik weet nu van welke cliënten ik de meeste energie krijg. Ik heb nog meer zelfvertrouwen gekregen in wat ik doe als coach.”
Positioneer jezelf als autismecoach
Het is dus belangrijk dat je jezelf positioneert als autismecoach die de klant kan helpen een probleem op te lossen. Dat je zichtbaar bent en jezelf waardevol neerzet. Vanuit je huis een website maken is prima, maar om klanten te krijgen zul je in gesprek moeten. Dan krijg je te maken met afwijzingen, twijfelaars, mensen die alleen maar bezwaren zien omdat het zo spannend is wat je hen biedt. Stel dat ze hun problemen deels opgelost krijgen? Dat is een grote verandering…. En dan zijn er mensen die volmondig ja zeggen. Jouw ideale klant waar je heel fijn mee kunt werken en die ambitieus aan de slag gaat met wat je hem aanreikt. Omdat hij voelt dat als hij in balans is hij zijn werk kan doen, carrière kan maken, niet hoeft te scheiden, etc.. Dan kom je in een flow van fijn werken en heb je het gevoel dat je doet waarvoor je hier op aarde bent. Fantastisch is dat!
Je zult dus zo over je diensten moeten leren praten en schrijven dat je klant de waarde inziet van wat je hen te bieden hebt. Het moet echt iets opleveren. En er mee naar buiten gaan en de klanten aantrekken waar jij graag mee wilt werken. En dan aan kunnen geven waarom het een bepaald bedrag kost. Dat zijn belangrijke vaardigheden om een succesvolle zelfstandige coachpraktijk te hebben.
Het grootste persoonlijk ontwikkeltraject ooit
Zelfstandig ondernemerschap is het grootste persoonlijk ontwikkeltraject ooit. Je komt jezelf keer op keer tegen. Je wordt uit je comfortzone gehaald, doet dingen die je niet zou doen als je in loondienst was. Maar oh, wat een vrijheid, wat gaaf om precies zo te helpen zoals jij weet dat het beste werkt. Voor je klant met autisme en voor jou. Zonder bureaucratie, ellenlange verslagen, eindeloze overleggen en geharrewar over financiering.
Omdat ik weet hoe lastig het kan zijn, bied ik je de mogelijkheid om met me te gaan werken. Zodat je nog meer vaardigheden en tools opdoet, waarmee jij je klant heel goed gaat helpen op een manier die je minder tijd en energie kost. En dat je eindelijk je droom van een eigen praktijk, bijvoorbeeld naast je huidige werk, kunt laten uitkomen.
Omdat er nog momenten komen waarop je niet precies weet hoe je die klant verder kunt helpen. Dat je niet precies weet hoe je een traject vormgeeft. Hoe je het zo gaat aanbieden dat je klant ook daadwerkelijk met je aan de slag wil. Of het spannend vindt en graag ondersteund wil worden. Daar wil ik je graag bij helpen.
Omdat er nog zoveel mensen op zoek zijn naar echt goede autismecoaches. Er is nog een wereld te winnen. Daarvoor zijn er goede coaches nodig die echt hart hebben voor mensen met autisme en ze op de beste manier willen helpen.
Hart hebben voor autisme
Ik werk heel graag met coaches die écht hart hebben voor autisme. Vaak hebben ze van dichtbij jarenlange ervaring met mensen met autisme. Omdat hun kind of partner autisme heeft, een broer, zus of ander familielid en zijn ze werkzaam als professional in de coaching of begeleiding. Het is fantastisch om met deze coaches te werken omdat ze echt gepassioneerd zijn om mensen met autisme verder te helpen. Het verschil willen maken. Ze zijn ook ambitieus en hebben lef. Ze durven uit de traditionele vormen te stappen en mensen met autisme te helpen op de manier die echt passend en helpend is.
Herken jij jezelf hierin en ambieer jij ook een eigen coachpraktijk voor mensen met autisme? Ben je al gestart maar loop je vast, krijg je niet de klanten die je wilt? Kun je een extra duwtje gebruiken zodat je gewoon goed geld verdiend met je mooie werk? Ik help je daar graag bij. Klinkt dit als voor jou? Meld je dan aan voor een GRATIS strategiesessie, dan hebben we snel contact.