Over coaching bij autisme kan ik wel een boek schrijven. Misschien ga ik dat ooit nog wel eens doen voor het grote publiek 😉 Over attitude, luisteren met een leeg hoofd, over gedragsverandering bij autisme, over krachtige coachvragen, structuur in coaching, over omgaan met weerstand, over wat je kunt doen als de coachingstrajecten niet lopen zoals je graag zou willen en noem maar op.
Onderwerpen die in de Online Autismecoachopleiding uitgebreid aan bod komen. Deelnemers aan mijn opleiding krijgen namelijk wel mijn boekwerk over krachtig coachen bij autisme. Omdat het zo belangrijk is om deze vaardigheid onder de knie te krijgen en steeds weer toe te passen en meesterschap in te bereiken.
Als coach voor mensen met autisme reflecteer je – als het goed is – veel op jouw eigen gedrag en het effect daarvan op de klant. Mensen met autisme doen regelmatig een beroep op jou om mee te gaan in ineffectief gedrag waardoor je niet bereikt wat je samen hebt afgesproken.
Coachgesprekken lopen niet altijd vanzelf. Sommigen zijn verbaal enorm vaardig en kletsen je de oren van het hoofd. Of ze hebben overal een ‘ja maar’ voor en blijven in discussie gaan. Soms leuk, maar de vraag is of het leidt tot een stap voorwaarts. Hoe geef je dan sturing aan het gesprek en zorg je ervoor dat je toch uitkomt waar je graag zou willen komen?
Ik deel een zevental valkuilen waar je als coach beter uit kunt blijven.
Trap niet in deze 7 valkuilen:
Valkuil 1:
In discussie blijven gaan, wat leid tot eindeloze discussies waarmee je klant niet verder komt.
Valkuil 2:
De denkwijze van je klant blijven volgen. Hij heeft juist een nieuw perspectief nodig, anders had hij jou niet nodig.
Valkuil 3:
De klant de regie over laten nemen in het gesprek. Als coach neem je leiderschap om je klant het gewenste doel te bereiken. Dat betekent dus ook interumperen, bijsturen, stopzetten en uitdagen.
Valkuil 4:
Blijven analyseren. Heerlijk als je zelf ook analytisch ingesteld bent. Mogelijkheden tot verandering ligt alleen vaak op een ander niveau.
Valkuil 5:
Je klant redden. Als coach kun je erg medelijden hebben met je klant. Er is ook zoveel waar hij mee heeft te dealen. Niet doen! Het brengt hem juist in de slachtofferrol en daar heeft hij niets aan.
Valkuil 6:
Je eigen ervaringen projecteren op je klant. Wat jou helpt hoeft je klant met autisme niet per definitie te helpen. Adviseren kan prima, maar dan wel afgestemd op de behoeften van je klant.
Valkuil 7:
Te hoge verwachtingen hebben. Veel klanten met autisme lijken snel te leren maar kunnen de vertaalslag niet zo snel maken. Stem af op wat de echte mogelijkheden zijn en bespreek die.
Er zijn nog veel meer valkuilen, maar met deze 7 valkuilen herkennen én tackelen in je dagelijkse coachpraktijk gaat je al veel opleveren. Voor jezelf als coach in lichtheid en gemak, en voor je coachee omdat je veel meer resultaat gaat bereiken.
Een handige manier om hieruit te blijven is structuur aan te brengen in je coachtraject. Dat kan met een helder plan. Stap voor stap neem je je klant mee en elk gesprek ga je aan de slag met een van de stappen. Als je de Autismecoachmethode volgt gaat dat vloeiend.
Vervolgens zet je afhankelijk van de coachvraag de krachtige coachmethodieken voor meer rust en betere relaties in. Aan de hand van kant en klare werkbladen, voorbereidingsopdrachten, kaartspellen en andere werkvormen kom je steeds verder richting je doel. Zodat je toewerkt naar zelfredzaamheid en eigen regie.
Benieuwd naar hoe je ook meer effect uit je coachgesprekken kunt halen? Doe dan ook mee met de GRATIS MASTERCLASS die ik hier binnenkort over geef.
Klik hier om je direct even aan te melden. Het is gratis.
Geen tijd om een masterclass te beluisteren maar wel interesse om je verder te ontwikkelen? Stuur me dan even een mail waar je op dit moment behoefte aan hebt in je werk met mensen met autisme, dan stuur ik je meer informatie over de mogelijkheden.